Stop Cozi

Status

10% Complete

10% complet

Obiectiv proiect

Un portal web și un set de aplicații mobile (Android / iOS / Windows Phone) pentru programări la instituții & agenții publice
1 Star 563 voturi
Loading...

NEVOIA

În prezent există cozi nenecesare, disfuncționalități de comunicare a orarelor și a procedurilor de programare în persoană, precum și așteptări de până la câteva ore la ghișeele de la diverse agenții publice.

IDEEA

Stop Cozi – un portal web si un set de aplicații mobile (Android/iOS/Windows Phone) pentru programări la instituții publice.

Cu acest sistem vom putea afla disponibilitățile de rezervare la ghișee pentru perioada care ne interesează, care sunt timpii de așteptare curenți și istorici sau duratele necesare estimate ale diverselor tipuri de servicii și ne vom putea face rezervări online pentru diverse servicii publice.

În plus, aplicația de mobil va putea să ne adauge rezervări în calendarul telefonului și să ne trimită alerte pentru programări sau notificări despre estimările de întârziere ale programărilor noastre. Sistemul de programări online ne poate reda fiecăruia dintre noi acele ore pe care acum suntem nevoiți să ni le petrecem la coadă la agenții publice.

Pe viitor, acest sistem se poate dezvolta pentru a ne asista în alegerea punctului de lucru cel mai convenabil unde putem rezolva problema pe care o avem; ne poate spune cu ce acte trebuie să venim; ne poate ajuta să completăm formulare online, cu validare, poate chiar să trimitem formularele online în avans, evitând complet vizita la ghișeu.
Sună ca un vis frumos, așa că ne încăpățânăm să-l transformăm în realitate!

STATUS

PRIMII PAȘI – PROTOTIPUL

Primul hackaton GovIT Hub a fost și prima ocazie să îi cunoaștem pe voluntarii selectați în program. De aceea la hackaton, timp de 2 zile, ne-am concentrat pe dezvoltarea unui prototip simplificat, funcțional pentru o singură agenție.
sdsd

Prototipul constă într-o aplicație web duală, una pentru crearea programărilor de către utilizatori si o aplicație web pentru consultarea și rezolvarea programărilor pentru funcționarii publici.

Cum funcționează prototipul de la hackaton al “Stop Cozi”

În acest prototip, utilizatorul selectează:

  • agenția / administrația publică și serviciul dorit (ex: plata impozit mașină)
  • selectarea zilei și orei programării dorite,
  • detalii persoanale: nume, telefon și detalii;

Sistemul apoi înregistrează rezervarea, întoarce detaliile programării precum și direcții către agenție, și în același timp emite un SMS de confirmare către telefonul indicat incluzând informațiile de programare și un cod ce va trebui prezentat funcționarului la momentul programării.

sdsdsd

În interfața de rezolvare de programări, momentan implementată ca un mock-up, funcționarul are o listă a programărilor făcute per zi și poate accesa detaliile fiecărei programări în parte, poate indica când o programare este rezolvată sau că persoana care a făcut rezervarea nu s-a prezentat.

sdsdsdssd

SPECIFICAȚII TEHNICE

Prototipul Stop Cozi dezvoltat la hackathon nu adresează partea de autentificare și autorizare, provizionare de agenții, funcționari și servicii sau aplicațiile mobile și este realizat folosind tehnologii open-source.  Front-end-ul este un Single Page App (SPA) implementat cu Angular și Bootstrap. Backendul expune un serviciu web REST și este implementat în Java, folosind Spring și mysql.

ttttttttttttttttttt

CLARIFICĂRI

În contextul în care codul sursă dezvoltat la primul hackaton GovIT Hub nu a fost niciodată planificat să ajungă în vreun produs final, în  procesul de dezvoltare al acestei aplicații au existat incidente ce țin de aspecte elementare de securitate care ne-au scăpat și care din fericire ne-au fost semnalate de comunitatea care ne urmărește (concret: un voluntar a pus credențialele direct în cod). 

Înțelegem că, deși nu afectau viitorul nostru produs, erorile de securitate care s-au strecurat în code repository-ul nostru în timpul dezvoltării nu sunt un exemplu bun pentru comunitate și, în contextul licențierii codului nostru sub o licență permisivă, puteau rezulta în vulnerabilități periculoase dacă alți dezvoltatori l-ar fi refolosit în produsele lor fără o analiză suplimentară.

Suntem recunoscători comunității pentru ajutorul lor viguros în a identifica aceste erori de securitate și a le elimina și vă mulțumim pentru înțelegerea că astfel de incidente de întâmplă, mai ales în contextul unei întâlniri de lucru fără reguli de lucru stabilite clar.

CE URMEAZĂ

Sistemul de programări pe care îl vom dezvolta pentru producție va implementa:

  • o interfață pentru rezervarea programărilor de către utilizatori,
  • o interfață pentru consultarea și rezolvarea programărilor de către funcționari,
  • o interfață pentru provizionarea funcționarilor și serviciilor oferite de către agenții
  • și o interfață pentru provizionarea agențiilor de către administratorul sistemului.

Toate aceste interfețe vor fi responsive, iar pentru  rezervarea programărilor vom dezvolta și o aplicație mobilă care se va integra cu serviciile de locație, calendar, alerte și notificări ale tabletelor și telefoanelor, pentru a simplifica și mai mult modul de utilizare și asistența oferită.

Pașii următori includ:

  • identificarea a 3-10 agenții care oferă servicii cu program cu publicul cu cate cel puțin 2 ghișee și care formează cozi de mai mult de 10 minute cu care să derulăm un program pilot în următoarele 2-3 luni
  • documentarea în privința acestor procedurilor existente pentru depunere de dosare la aceste instituții și colectarea de cerințe specifice
  • identificarea instituției ce va prelua responsabilitatea operării centralizate, a întreținerii și adopției sistemului dezvoltat
  • proiectarea unei interfețe utilizator ușor de folosit și a arhitecturii sistemului de programări
  • configurarea procesului automatizat de dezvoltare și livrare continuă (continuous delivery)
  • dezvoltarea specificației funcționale cadru, în particular, viziune, audiențe, actori, scenarii și cerințe
  • dezvoltarea specificațiilor cadru de dezvoltare și de testare
  • implementarea sistemului de programări în cooperare agilă cu beneficiarii programului pilot, inclusiv aplicațiile mobile cu integrare cu serviciile de locație, calendar, alerte și notificări ale tabletei sau telefonului
  • dezvoltarea documentației pentru diversele audiențe
  • testarea beta și evaluarea eficienței, rezolvarea erorilor și implementarea îmbunătățiri identificate în colaborare cu instituțiile din pilot și instituția responsabilă cu operarea centralizată a sistemului de programări
  • darea în folosință și transferul către instituția responsabilă cu operarea centralizată a sistemului de programări
  • monitorizarea creșterii adopției, în colaborare cu instituția partener responsabilă.

LA CE LUCRĂM ACUM

  • să identificăm partenerii instituționali pentru programul-pilot (atât beneficiari, cât și de operare și de adopție),
  • să ne documentăm despre procedurile existente la instituțiile beneficiar și să dezvoltăm specificațiile cadru ale produsului.
  • În paralel, lucrăm la operaționalizarea procesului automat de suport al dezvoltării și lansării (continuous delivery). 

CALENDAR: 

Până în decembrie 2016 ne propunem:

  • să dezvoltăm sistemul de măsurări de cozi și cel de programări, inclusiv aplicațiile mobile,
  • să pregătim documentația aferentă, testele de componente, de integrare și de acceptanță, confirmând direcția periodic cu beneficiarii.

În faza beta, vom începe testările sistemelor în producție la beneficiari, vom evalua sporurile de eficiență aduse de sistem, vom rezolva erori și vom implementa îmbunătățirile identificate în colaborare cu partenerii instituționali.  În fine, la acceptanță, vom transfera sistemul de programări partenerului instituțional de operare, mentenanță și adopție.

__

Vom reveni în curând cu noi informații!

Lider proiect

Cristian Levcovici

Echipa

George Neculai
Claudiu Bărbieru
Marius Padina
Adrian Dobrea
Marius Palade
Daniel Popescu
Liana Grigore
Nicolae Botez
Ștefan Balașa
Alex Grigore
Cosmin Nicula
Andrei Duma
Vlad Bogdan
_

Ex-Contribuitori:
Andrei Bălan

Status

On hold - identificare instituții partenere și colectare de cerințe