REGISTRUL NAŢIONAL al PERSONALULUI MEDICAL

REGISTRUL NAŢIONAL al PERSONALULUI MEDICAL

Status

80% Complete

80% complet

Obiectiv proiect

REGISTRUL NAŢIONAL al PERSONALULUI MEDICAL - sursă centralizată de evidență națională a personalului medical din România
1 Star 135 voturi
Loading...

NEVOIA

România se confruntă, de câțiva ani buni, cu o criză severă a resurselor umane din sănătate. Nivelul scăzut al veniturilor, condițiile proaste de lucru, lipsa de echipamente și posibilitățile reduse de dezvoltare profesională reprezintă doar câțiva din factorii care au condus, în timp, la această criză. Pentru a putea redresa situația, este necesară o evaluare corectă și cât mai rapidă a situației actuale.

Din păcate, în prezent nu există nici o sursă centralizată de evidență națională a personalului medical de stat din România, iar datele cu privire la resursele umane existente în sistemul medical de stat se află, într-o formă sau alta, în gestiunea mai multor instituții (Ministerul Sănătății, Colegiul Medicilor din România, Institutul Național de Statistică, unități sanitare publice, CNAS, Centrul Național pentru Informatică și Statistică în Sănătate Publică, ministere cu rețele proprii, unități sanitare private etc). În multe cazuri, aceste seturi de date existente prezintă neconcordanțe semnificative, ceea ce induce nesiguranță în ceea ce privește acuratețea lor.

SOLUȚIA

Conform Planului Multi-anual pentru Dezvoltarea Strategică a Resurselor Umane din Sănătate 2017-2020, elaborat și lansat recent de către Ministerul Sănătății, a devenit necesară dezvoltarea unui sistem informatic de evidență a resurselor umane în sănătate, ce va sta la baza unei planificări eficiente a resurselor umane din sectorul sanitar.

Sistemul informațional va permite o evidență și o monitorizare mai ușoară și mai corectă a numărului lucrătorilor medicali din sistemul de sănătate, a tinerilor absolvenți care și-au obținut diploma, dar și a Registrului Medicilor, în format electronic. În plus, sistemul informatic va permite și evidența numărului lucrătorilor medicali care abandonează sistemul de sănătate.

În urma colaborării recente dintre GovITHub și Ministerul Sănătății și a dezvoltării din partea noastră a mai multe soluții informatice în timp foarte scurt și fără costuri suplimentare pentru Ministerul Sănătății (dintre care reamintim DespreVaccin.ro, Programul de repartizare a Medicilor Rezidenți, sistemul pentru gestionarea programului național de screening auditiv la bebeluși, etc), echipa GovITHub a preluat cererea Ministerului Sănătății și a unor instituții din sistemul medical pentru realizarea unui sistem informatic de tip HRM (Human Resource Management – Gestiunea resurselor umane) care să gestioneze informațiile cu privire la personalul din structurile medicale (doctori, infirmieri, asistenți, brancardieri, paramedici, personal administrativ).

STATUS

În urma discuțiilor purtate de către echipa GovITHub cu reprezentanți ai Ministerului Sănătății și ai instituțiilor din sistemul medical, unanimitatea cerințelor constau în acces la informații corecte, complete și transparente, disponibile în timp real. Ulterior, în funcție de specificul fiecărei instituții medicale din România, s-au identificat seturi diferite de nevoi, astfel:

SPECIFICAȚII FUNCȚIONALE

  • Ministerul Sănătății dorește o evidență pentru:
    • posturi libere din spitale și unitățile medicale
    • numărul personalului medical care a abandonat sistemul de sănătate
  • Ministerul Educației urmărește
    • pregătirea profesională, certificări și acreditări
  • Colegiului Medicilor are nevoie de o gestiune a
    • medici acreditați (cu drept de parafă activi);
  • Centrul Național pentru Informatică și Statistică în Sănătate Publică are nevoie de
    • Acces la date / arhive;
  • Casa Naționale de Asigurări de Sănătate urmărește
    • medicii care au contract cu CNAS.

Cum în prezent toate aceste informații lipsesc sau sunt greu de accesat, fiind disponibile doar parțial și în mod dispersat la mai multe instituții, și de cele mai multe ori într-un format greoi (adică pe hârtie și în registre de personal), se urmărește centralizarea, actualizarea și aducerea lor într-o formă cât mai completă.

SPECIFICAȚII TEHNICE

Pentru a putea începe demersurile dezvoltării unui Registru Național de Evidență a Personalului Medical, s-a utilizat o soluție OSS (Open Source Software), Apache OFBiz, ce va fi configurată pentru necesitățile beneficiarilor.

CONSIDERENTE

Toate aceste câmpuri vor oferi date suplimentare specifice (precum perioadă, denumire, etc.) și vor permite filtrări, căutări și raportări ulterioare.

În plus, utilizatorii sistemului vor fi în măsură să  introducă singuri filtre de căutare în baza de date. Desigur, activitățile de declarare, raportare, evidență și  stocare a datelor conținute în sistem se vor realiza conform legislației în vigoare privind confidențialitatea și manipularea datelor cu caracter personal.

BENEFICII URMĂRITE

Scopul acestui sistem este ca în baza datelor acumulate să se efectueze o prognoză și o planificare corectă a cadrelor medicale, inclusiv producerea, angajarea lor, crearea mecanismelor de motivare și retenție, o bază de evidență statistică, dar și de raportare.

Mai mult decât atât, unitățile sanitare își vor putea crea orice raport care ține de resursele umane, inclusiv la instruire, pregătire, stagiu și alte aspecte.

CE URMEAZĂ

În prezent, proiectul este în dezvoltare și ne propunem ca până la finalul anului 2016 să putem demara un proiect pilot, în care – pentru început – în aplicația de HRM vor fi agregate bazele de date a 1-2 instituții medicale, în vederea testării și configurării optime a software-ului.

Ulterior se va face integrarea, pe rând, cu datele altor instituții medicale.
__
Vom reveni în curând cu noi informații!

Lider proiect

Ionuț Aionițoaei

Beneficiar

Ministerul Sănătății

Status

În lucru